Historia szkoły sięga jeszcze czasów przed II wojną światową, bo już wtedy zakupiono od hrabiego Winklera parcelę pod budowę nowej placówki w miejscu, gdzie obecnie znajduje się budynek szkolny. Wojna jednak zniweczyła wcześniejsze plany.
Marzenia Orzeszan o drugiej szkole stały się rzeczywistością dopiero w 1958 roku, kiedy to podjęto decyzję o zbudowaniu w Orzeszu "tysiąclatki", zgodnie z hasłem "1000 szkół na Tysiąclecie".
"Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy"
Współczesna szkoła urzeczywistniając nowoczesne koncepcje wychowania musi uwzględniać zmieniające się potrzeby
i możliwości wychowanków, sprzyjać procesom optymalizacji osiągnięć szkolnych i przygotowywać do życia w zmieniającej się rzeczywistości.
Proces kształcenia oparty na aktywności
i samodzielności, wiązaniu poznania z działaniem
i respektowaniem indywidualnego profilu inteligencji, to istota nowoczesnej szkoły. Warunkiem zdobywania doświadczeń
i przekształcania ich w kompetencje jest
aktywność własna ucznia. Na etapie nauczania początkowego każdy uczeń potrzebuje wsparcia dla efektywnej realizacji własnego potencjału.
Istotą projektu jest wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów nakierowane na rozwój kompetencji kluczowych, poprzez praktyczne działanie dzieci pod kierunkiem nauczyciela. Wykorzystanie w praktyce teorii H. Gardnera zapewni
uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości
i potrzeb.
Umożliwi działanie we wszystkich dziedzinach aktywności, a szczególnie:
- językowej
- matematyczno - przyrodniczej
- artystycznej i ruchowej
- komunikacyjno - informacyjnej
- społecznej
Świetlica szkolna
Cele i zadania świetlicy
- zapewnienie uczniom opieki w godzinach przed i po lekcjach
- organizowanie dożywiania
- pomoc w nauce, wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej i udzielanie pomocy uczniom mającym problemy w nauce
- eliminowanie zaburzeń zachowania w zakresie podstawowym
- prowadzenie pracy wychowawczej zmierzającej do kształtowania u wychowanków właściwej postawy społeczno-moralnej (odpowiednie zachowanie się w szkole, w domu i w środowisku lokalnym)
- pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych
- prowadzenie współpracy z rodzicami, wychowawcami klas, a także pedagogiem i logopedą szkolnym, w celu rozwiązywania trudności wychowawczych
- wdrażanie uczniów do pożytecznego organizowania sobie czasu wolnego, wyrobienie nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy na wolnym powietrzu